Nära till allt

Edsberg började byggas ut på allvar samma år som Ingemar Johansson blev världsmästare i tungviktsboxning. Det var sommaren 1959 och kommundelen skulle bli stor.

Idag är Edsberg inte bara centrum och husen på Edsberget, tidigare skogsbetesmarker för Edsbergsgodset djur. Idag är alla åkrar och ängar runt om slottet också bebyggda och tillhör stadsdelen Edsberg. Alla går under olika namn som Edsbacka och Landsnora, Kvarnskogen och Sportfältet, Rösjön och Väsjön samt Östra Edsberg.

Idag bor det nära 10 500 Sollentunabor i det vi kallar för Edsberg. Av dessa är nästan 2500 i förskole- och skolålder. Förskolor och grundskolor byggdes därför tidigt in i kommundelen, eller stadsdelen som vi väljer att kalla Edsberg. Alldeles i närheten ligger också ett av landets mest attraktiva gymnasier, Rudbecksskolan.

Trots väldig konkurrens av stora köpcentrum i Sollentuna har Edsbergs centrum kunnat överleva genom att hålla en egen profil. Ett centrum ”mitt i byn” med blomsteraffär, livsmedelsaffär, restauranger, frisörer, kondis/bageri och ett antal mindre affärer allt i nära anslutning till bibliotek/kulturhus, vårdcentral och apotek.

Ett välplanerat stadsdel

Generationsväxlingarna har varit många sedan 1959 och inflyttningen av barnfamiljer har satt fokus på förskolorna som vi idag räknar till 15 stycken i området. Andelen är jämn mellan privata och kommunala förskolor.

På 60-talet var stadsplanerarna övertygade om att Edsberg var färdigbyggt, men så var det inte. Edsberg har ständigt förtätats och samtidigt förfinats och förbättrats. Det är inte mycket kvar av det centrum som ritades och byggdes på 50- och 60-talet, det är istället renoverat och kraftfullt moderniserat.

Redan från början var det meningen att Edsberg skulle kunna erbjuda ett varierat boende, hyresrätter, bostadsrätter, villor och radhus.

Mellan Edsvikens Strand, Edsbergs slott och Danderydsvägen ligger ett område som kallas ”nedre Edsberg” och som är ett gemytligt småhusområde, med mindre villor och radhus och som påminner om engelska småstäder. Nedre Edsberg ligger alldeles bakom den gamla krogen från 1630-talet, Edsbacka Wärdshus, där också kommunens påkostade simhall ligger. Här finns också bowling, tennis och badmintonhallar.

Edsberg byggdes också till en del genom de bostadsrättsföreningar som bildades och en av dem är idag Sollentunas största enskilda fastighetsägare. Bostadsrättsföreningen Solhjulet.

Sport & fritid

Lite tillspetsat skulle man kunna säga att Edsbergs olika slags boenden är starkt inspirerat av 50-talets känsla för kvalitet och utnyttjande av ytor. Edsberg ligger dessutom i nära anknytning till stora grönområden. Det är inte mer än några korta promenadsteg till Rösjöområdet med svampskogar, upplysta stigar och motionsspår och ett av Storstockholms mest populära friluftsbad med restaurang, camping, bryggor, kanotsport och vattenrutschkana. Nedanför Edsberg ligger också Sportfältet som är Edsbergs hemmaaréna för fotboll och som samtidigt bjuder svampskog, motionsspår och ett stort stycke natur. Sportfältet är nu under byggnation där kommunen dels ökar sportfältets yta för frilufts och sportaktiviteter och dels bygger bostäder. Man skulle kunna se det här som ett ”sollentunatypiskt” sätt att förtäta och göra bättre.

Nästa berg i grannskapet är Väsjöbacken, ett Storstockholms vintersportcentrum. Backen är utrustad med snökanon för att förlänga säsongen och göra snöfattiga vintrar till riktiga utförsåkareldoradon.

Vill man mot alla odds lämna Edsberg gör man det bäst med buss och då är det så fiffigt ordnat att man kan åka åt två håll för att komma in till Stockholms city eller till något större köpcentra.

Åt öster ligger Tunnelbanan vid Mörby Centrum och i väster ligger Sollentuna Centrum med pendeltåg in till city. Pendeltåget tar oss också utan byte upp till incheckningsdiskarna på Arlanda flygplats.

Slottet

I närheten av Edsberg ligger också Häggviks handelsplats med goda parkeringsmöjligheter och ett stort utbud av specialbutiker. Sollentuna Centrum nås både med direktbuss och med bil. Här finns parkeringsgarage med fri parkering i tre timmar och ett utbud av restaurangtorg och butiker.

Sollentuna har ett rikt kulturutbud. Inom Edsbergs gränser ligger Edsbergs slott där Kungliga Musikhögskolan huserar och där det ofta ges gratiskonserter av hög kvalitet. Slottet har dessutom visningar med jämna mellanrum. Slottsparken utnyttjas inte bara till att fira olika högtider som Nationaldagen utan dagligen för picnic och rekreation. Nyligen öppnade också slottet sin köksträdgård. Här odlas sådana köksväxter som motsvarar olika perioder i slottets månghundraåriga historia. Ladan, ladugården och oxstallet har renoverats och byggts om till gallerier och lokaler med återkommande och skiftande utbud som utställningar, konserter och happenings.

Kommentarer inaktiverade.